A reformkori magyar konzervatív mozgalom,
habár egyedi jellegzetességekkel bírt, politikai alapelvei a hagyományos
konzervativizmus jegyeit viselték magukon. Az 1830-as évek végén színre lépett
új generációjuk magukat fontolva haladóknak, újkonzervatívoknak,
reformkonzervatívoknak nevezte, fő céljuk pedig az volt, hogy a rendi
kiváltságrendszert alapjaiban sértetlenül hagyva továbbra is biztosítsák az
arisztokrácia magyarországi gazdasági és politikai vezető szerepét. Ennek
érdekében igyekeztek megbontani a szintén ekkoriban új lendületet vett
liberális tábor egységét, és olyan mérsékelt, de kétségtelenül szintemelő
reformokat támogattak, mint a jobbágyság fokozatos önkéntes örökváltsága, az
egyéni érdemekre alapozott jogkiterjesztés vagy a közvetett nemesi adózás.
Céljaik megvalósításáért szövetkeztek a Bécsből irányított magyarországi
kormányzattal, ami következtében egyre távolabb kerültek a liberális
reformellenzék által képviselni vélt hazai közvéleménytől. 1846 őszén ők azok,
akik megalapították az első magyarországi politikai pártot, a Konzervatív
Pártot.
A magyar konzervatívok az áprilisi
törvények megalkotásában maguk is részt vettek – noha nem a pozsonyi diétán,
hanem a bécsi dietális bizottság keretein belül. A törvényjavaslatokat végül
nagyrészt módosítások nélkül fogadták el, nem elvből, hanem a forradalom
további radikalizálódásától tartva. Ettől függetlenül legitimnek ismerték el
azokat, lévén maga az uralkodó, a magyar király szentesítette őket. Ez a
későbbiekben sem változott, és a törvényekben megfogalmazott – elsősorban –
társadalmi reformokat a forradalom után sem kérdőjelezték meg. Mivel csoportjuk
nem volt egységes, természetesen voltak egyedi kivételek – például Szécsen
Antal –, de közös fellépéseikkor fel sem merült a jobbágyfelszabadítás vagy a
jogkiterjesztés legitimitásának megkérdőjelezése. Ennek megfelelően többségük,
mint látni fogjuk, az 1848 őszéig tartó időszakot törvényesnek tekintette.
Ismert, hogy a konzervatívok 1848. március
15-től kezdve elítélték a forradalmat, s már napokkal a forradalom előtt,
március 9-én „nagy hévvel ajánlották” az országgyűlés feloszlatását.[1] A későbbi forradalmi eseménysor elindítója Kossuth Lajos március 3-i felirati
beszéde volt, melyben a gazdasági problémákból kiindulva az ellenzék
országgyűlési vezére ajánlotta az akkori kormányrendszer felszámolását, a
közteherviselés bevezetését, az úrbéri viszonyok felszámolását, a szabad
királyi városok helyzetének és a katonai élelmezés ügyének rendezését, egy
valódi képviseleti rendszer kialakítást és egy felelős magyar minisztériumot,
az örökös tartományoknak pedig saját alkotmányt.[2] Az ezután Bécsben március
9-re összehívott értekezleten Apponyi György kancellár, Szőgyény László
alkancellár, Szécsen Antal kamarai elnök, Zarka János személynök, Zsedényi Ede,
az országgyűlés legfőbb bécsi szakértője és Széchenyi István vettek részt, akik
egy „dorgáló leiratban” egyeztek meg.[3] Amikor Pozsonyból Bécsbe elindult egy
országgyűlési küldöttség, hogy a Kossuth március 3-i felirati javaslatában
megfogalmazott reformtörekvéseknek érvényt szerezzen, a bécsi kormányzat a
magyar konzervatívokhoz fordult. A nádor, István főherceg március 16-án
felkérte Szőgyény László alkancellárt, hogy közvetítsen az Államkonferencián az
udvar és a magyar álláspont között[4],
majd az említett Államkonferencia szükségesnek látta a magyar kancellária
országgyűlési (dietális) bizottságának ülését összehívni, melyen Szőgyény
mellett Bartal György udvaritanácsos és Zsedényi Ede is ott voltak.[5] A konzervatívok tehát az
udvar megbízásából részt vettek az áprilisban szentesített törvények
megszületésében. Szőgyény ekképpen emlékezett vissza a bizottságra,
visszaemlékezésében ugyanakkor egyben el is határolódott a bizottságtól és
annak tevékenységétől: „Eleintén mindig megvolt a szándék a túlságosaknak
látszó kívánatok megtagadására, a messzemenő követelések visszautasítására, de
erély és szilárd kitartás hiányában azután megadták mindazt, a mit a
megfélemlítés, fenyegetődzés vagy az erőszak kicsikart.”[6]
|
|
|
Szécsen Antal |
Szőgyény László |
Zarka János |
|
|
|
Zsedényi Ede |
Apponyi György |
Dessewffy Emil |
A tanácskozáson résztvevők nem tartották
szükségesnek egy felelős magyar kormány felállítását, ám a békét megőrzendő nem
zárkóztak el attól teljesen; továbbá azt javasolták, hogy a bevezetendő
reformokról a nádor és „néhány általa megnevezett férfiú” tegyen javaslatot,
természetesen a Pragmatica Sanctióval szentesített közjogi viszony
figyelembevételével. A dietális bizottság nem miniszterekről, hanem „felelős
orgánumokról” szólt javaslatában.[7]
A benyújtott reformtörvényjavaslatok tehát
előzetesen a dietális bizottsághoz kerültek, amelynek elnöke Szőgyény László
volt. Az első reformtörvényjavaslatokról már március 22-én elkészítette
véleményét a bizottság. A közteherviselés kapcsán nem emelt kifogást, a múltból
vett példákkal azt igyekezett bebizonyítani, hogy a nemesi adózás létező
gyakorlat volt már korábban is Magyarország történelme folyamán. Az úrbéri
szolgáltatások eltörlésével kapcsolatban a kártérítés módját nehezményezték,
illetve nem akarták, hogy a szolgáltatások eltörlése azonnal életbe lépjen.
Hasonló véleményen volt az Államkonferencia, mely Jósika Samu erdélyi
kancellárral és Szőgyénnyel kiegészülve úgy tartotta, a jobbágyság megnyerése
prioritást élvez, illetve a jobbágyfelszabadítás Ausztriában már úgyis
megtörtént, ezzel pedig csak nőne a birodalom két fele közötti hasonlóság. Az
Államkonferencia is fontosnak vélte egy megfelelő kártalanítási törvény
meghozatalát. A papi tized eltörlése kapcsán a törvényjavaslat elfogadását ajánlotta
a bizottság, ugyanakkor igényelte az alsópapság kártalanítását.[8] A bizottság továbbá elfogadta az úriszék megszüntetését, akárcsak a legelő
elkülönözéséről és a faizásról szóló törvényjavaslatot, illetve támogatta egy
hitelintézet felállítását is, akárcsak az ősiség eltörlését.[9]

|
Az 1848. július 2-ra egybehívott országgyűlés főrendek terme a Nemzeti Múzeum épületében |
Az úrbéri szolgáltatások eltörlésével
kapcsolatban egyébként 1848. március 23-án Tarnóczy Kázmér, konzervatív Nyitra
megyei követ módosító javaslatot nyújtott be az országgyűlésen. A beadvány a
kármentesítés pontos meghatározását óhajtotta, míg a főrendi ház tagja,
Andrássy György egy külön törvény megalkotását javasolta a faizás ügyében.
Babarczy Antal, Csongrád megye konzervatív követe pedig a már korábban
megkötött örökváltsági szerződések érvényének fenntartását javasolta. Tarnóczyt
végül megbízták a törvényjavaslatok kidolgozásával, javaslatát azonban
széleskörű nemtetszés fogadta, azt Kossuth is bírálta, az ülésen elnöklő
Széchenyi István pedig ketté is tépte azt. Mindezekből látszik, hogy a diéta
konzervatív beállítottságú résztvevői március közepén csupán az események
további radikalizálódásától tartva fogadták el a törvényjavaslatot, és amikor a
helyzet csillapodni látszott, megpróbálták saját meglátásuk szerint alakítani
azt.[10]
|
|
|
Andrássy György |
Babarczy Antal |
Tarnoczy Kázmér |
A felelős magyar minisztérium
felállításáról szóló törvényjavaslat kapcsán a bizottság azt javasolta, kevés
módosítást hajtsanak végre azon, nehogy felkorbácsolják az indulatokat.
Kifogásként említették, hogy a törvényjavaslat nem tartalmazta a királyi felségjogok
felsorolását, illetve hiteles hely mivoltára hivatkozva fenn akarták tartani a
kancelláriát. A felelős kormány intézményét mint végrehajtó hatalmat
elfogadták, arra hivatkoztak, az véleményük szerint nem érinti Bécs
fennhatóságát. Hasonlóan elfogadták a honvédelmi minisztérium[11] felállítását is, kifogást
egyedül az önálló pénzügyminisztériummal szemben emeltek. A törvényjavaslat
kapcsán annyi kibővítést akartak, hogy a minisztereket a király Bécsbe
hívhassa, a főispánokat a király nevezze ki, a miniszteri fizetéseket a nádor
csak előterjeszthesse.[12]
Március 26-án az Államkonferencia –
melynek ülésén Szőgyény és Jósika mellett id. Mailáth György gróf és Somssich
Pongrác[13] is részt vett magyar
oldalról – azon az állásponton volt, hogy az országgyűlést lehetőleg oszlassák
föl. Az országos mozgalomtól egyébként ekkor még a liberálisok is tartottak,
Batthyány Lajos gróf például egy aggodalommal teli levélben fordult a nádorhoz.
E levelet István főherceg Szőgyénynek is megmutatta, majd úgy döntöttek, egy
emlékiratban fordulnak az uralkodóhoz a „zavaros állapotok” megoldása céljából.
E memorandum vagy az országgyűlés katonaság általi feloszlatását vagy az
országgyűléssel való gyors megegyezést ajánlotta. Szőgyény maga a megegyezés és
az engedmények pártján állt, ezt pedig igyekezett az Államkonferenciával is
elfogadtatni a törvényjavaslatok ártalmatlanságának bizonygatásával. A békés
megoldást végül az is elősegíthette, hogy nem volt sem elég idő, sem elég pénz
arra, hogy csapatokat vonjanak össze Pozsonynál.[14]
|
|
|
Somssich Pongrác |
Mailáth György |
Jósika Sámuel |
Szőgyénynek nagy szerepe volt abban is,
hogy kimondták Magyarország részesedését a birodalmi kiadásokból, azaz
„Magyarország hozzájárult az udvartartás költségeihez és a központi állami
kiadásokhoz”[15].
Továbbá leszögezték a közös vám- és kereskedelemügy szükségességét, illetve az
államadósság tekintetében csak tőke-, nem pedig kamatrészesedést határoztak
meg.[16]
A március 28-i királyi leiratban
meghatározott négy feltétel – csak István nádorra terjedjen ki a nádori
teljhatalom, tartsák meg a kancelláriát, a vám- és kereskedelemügy közösségét
ismerjék el, és csak a király rendelkezzen a haderővel – heves ellenállást
váltott ki Pozsonyban. Láthatjuk, hogy a négyből az első három feltétel
Szőgyény és a konzervatívok véleményét tükrözte, így nem véletlen, hogy Kossuth
kikelt ellenük – elsősorban Apponyi és Jósika ellen – a március 29-i kerületi
ülésben.[17] Kossuth ebben a beszédében kijelentette, amennyiben a legkisebb módosítást is
végrehajtják a királyi ígérethez képest, „gróf Apponyinak, báró Jósikának s
némelly egyéneknek mint hazaárulóknak proscribáltatását fogom kivánni”.[18]
|
|
|
|
Széchenyi István |
Batthyány Lajos |
Deák Ferenc |
Eötvös József |
Az elutasítás miatt március 30-án Bécsbe
hívták tárgyalni Batthyányt, Deákot, Eötvöst és Széchenyit, s a tárgyalásokon
Szőgyény, Bartal és Jósika is részt vett. A bécsi kormányzat részéről Franz von
Pillersdorf báró, míg az udvar részéről Ferenc Károly és Lajos főhercegek
vettek részt a tárgyaláson. A lázadástól való félelem árnyékában végül
módosították a március 28-i leiratot. Szőgyény kardoskodása ellenére elejtették
a kancellária megtartását, s beleegyeztek a nádori hatalom kiterjesztésébe,
amellett, hogy a király kegyelmezési, katonatiszti és főpapi kinevezési és
adományozási kizárólagos jogát meghagyták. A kompromisszum része lehetett, hogy
Kossuth a kevésbé veszélyesnek ítélt pénzügyi tárcát kapja meg, amit a
konzervatívok is elfogadtak. A miniszterek névsorát Kossuth jelölésének
kivételével Szőgyény is támogatta.[19]
|
|
|
Ferenc Károly főherceg |
Lajos főherceg |
Franz von Pillersdorf |
Április elején a dietális bizottság elé
került az évenkénti pesti országgyűlést tartalmazó törvényjavaslat. Ezzel
szemben egy kifogást emelt a bizottság, azt, hogy a helyszín meghatározása a
továbbiakban is királyi felségjog legyen.[20] A népképviseleti országgyűléssel kapcsolatban a bizottság támogatta, hogy az
eddig is szavazati joggal bírók megtarthassák ezen jogukat, amivel céljuk az
arisztokratikus elv biztosítása volt. A tervezett választójogi cenzust túl
alacsonynak találták[21],
a képviselők számát viszont akceptálták. Egyedül az erdélyi megyék képviseletét
ellenezték, de végül ebbe is belenyugodtak.[22] A Határőrvidék képviseleti jogát illetően mindenekelőtt a Szent Korona
országainak integritását tartották szem előtt, Szőgyény Magyarország részeként
tekintett a területre. A megoldást az jelentette, hogy az udvar engedett, ám a
katonai szervezetet a törvényjavaslat nem érintette.[23]

|
Népképviseleti országgyűlés ülésterme a Pesti Vígadóban |
A nemzetőrségről szóló törvényjavaslatban
az Államkonferencia kifogásolta a fegyverek kiosztási módját, mivel tartottak a
nemzetőrök esetleges felkelésétől, ám végül változtatás nélkül fogadták el ezt
a javaslatot is. A dietális bizottság a sajtótörvény vonatkozásában eleinte az
esküdtszéki tagság vagyoni cenzushoz kötését javasolta, ám végül azt is
módosítás nélkül fogadták el.[24]
A Partium bekebelezését a konzervatívok
többsége támogatta (erről egyébként már 1836-ban törvény intézkedett, melyet
azonban az uralkodó nem hajtott végre), így a dietális bizottság ezt javasolta
elfogadásra, azonban az Államkonferencia ülésén, miután az szintén
helybenhagyta a törvényjavaslatot, Jósika tüntetőleg elhagyta az üléstermet. Az
erdélyi és a magyarországi konzervatívok tehát eltérő véleményt foglaltak el
ebben a kérdésben.[25]
Így volt ez az erdélyi uniót illetően is.
A dietális bizottság feleslegesnek tartotta a törvényjavaslat tárgyalását,
hiszen úgy vélte, azt először az erdélyi országgyűlésnek kell elfogadnia.
Szőgyény azt gondolta, noha veszélyes visszautasítani a törvényjavaslatot, az
Erdélyben úgyis el fog bukni.[26] Károlyi Árpád szerint egyedül Somssich Pongrác támogatta meggyőződésből a
javaslatot. Április 10-én Jósika Samu éppen emiatt a törvényjavaslat miatt
nyújtotta be lemondását.[27] A Magyar Udvari Kancellária feloszlatása (1848. április 12.) után egyébként
Szőgyény László sem vett részt az Államkonferencia ülésein.[28]
A konzervatívok tehát március közepétől
kezdve részt vettek az áprilisi törvényeket előkészítő bécsi tárgyalásokon,
hiszen a bécsi udvar számított rájuk, mint maga magyarországi bizalmasai. Több
esetben az ő javaslatuk és véleményük tükröződött az udvar törvényjavaslatokra
adott válaszán, ami mutatja, a bécsi birodalmi vezetés megbízott a
konzervatívokban – noha a forradalmak okozta szorult helyzete miatt nem is
nagyon lehetett más választása. A forradalmi hevületben végül a konzervatívok
véleménye nem érvényesülhetett a pozsonyi országgyűlés többségi véleményével
szemben, de szorult helyzetükből adódóan ők sem gördítettek nagy akadályokat a
törvényjavaslatok elé. Tették ezt elsősorban a kedélyek megnyugtatása céljából,
hiszen tartottak attól – amint az végül be is következett –, hogy az események
újabb, még radikálisabb fordulatot vesznek. Ugyanakkor az áprilisi törvények
előkészítő tárgyalásain csak néhány Bécsben tartózkodó, hivatalban levő
konzervatív vett részt (Szőgyény, Jósika, Bartal, Somssich, Zsedényi), a
betegeskedő, március 15-én a kancellárságról lemondó Apponyi György nem,
illetve majd az 1850-es évekbeli konzervatív programok megfogalmazója,
Dessewffy Emil sem. Így ők később nem érezhették kötelezve magukat e törvények
legitimitásának elismerésére.
Ugyanakkor Bécsben és Pozsonyban is
érezték, hogy az áprilisi törvények csak keretet adtak a jövőre nézve, azt a
magyar kormány azonban az elejétől fogva érezte, hogy a magyar – birodalmon
belüli – önállósodási törekvések ellen mind a bécsi udvar, mint az osztrák
kormány fellép.[29]
A forradalom és az áprilisi törvények,
illetve pártjuk felbomlása után a Konzervatív Párt korábbi vezetői vagy Bécs
felé vették az irányt, hogy minél közelebb legyenek a birodalmi politikai
centrumhoz, vagy saját birtokaikra vonultak vissza, és csupán külső szemlélői
lettek az eseményeknek. A korábban hivatalt betöltők, illetve a párt
vezetéséből kimaradók jórészt Magyarországon maradtak, sőt hivatali alkalmazásukat
sem veszítették el. A forradalom előtt hivatali posztokat viselők jó részét
ugyanis továbbra is alkalmazták az újonnan megalakuló minisztériumok 1848-ban,
de fizetésüket egyelőre azok is megtarthatták, akik nem kaptak állást.[30] A konzervatívoknak volt egy olyan rétege is,
akik, habár támogatásukról biztosították az új magyar kormányt, alapvetően a
forradalmi eredmények felszámolásában voltak érdekeltek. Ez a réteg volt az,
amely majd az 1848 végén meginduló császári offenzíva következtében elfoglalt
területeken megszervezte az ideiglenes császári és királyi közigazgatást.

|
Krizsán Bálint
történész doktorjelölt
Szegedi Tudományegyetem
Történelemtudományi Doktori Iskola
2024. április
(A képeket válogatta Hódi Szabolcs)
Megjegyzések:
[1] Gróf Széchenyi István naplója alapján, Károlyi Árpád: Az 1848-diki törvénycikkek az udvar előtt. Budapest, Magyar Történelmi Társulat, 1936. 5.
[2] Barta István (s.a.r. és szerk.): Kossuth Lajos az utolsó rendi országgyűlésen. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1951. 55.
[3] Gergely András: Áruló vagy áldozat? Helikon Kiadó, Budapest, 1989. 46.
[4] Károlyi 1936. 17.
[5] A dietális bizottság tagjai: Szőgyény László, Bartal György jogász, Torkos Mihály udvari tanácsos, Zsedényi Ede udvari tanácsos.
[6] Idősb Szőgyény-Marich László országbíró emlékiratai: 1836-1848. I. kötet. Kiadják fiai, Budapest, Hornyánszky Ny. 1903. 59.
[7] Károlyi 1936. 20-22.
[8] Károlyi 1936. 50.
[9] Károlyi 1936. 52.
[10] Spira György: Tarnóczy Kázmér kísérlete az 1848-i jobbágyfelszabadítás megszorítására. In: Agrártörténeti Szemle, 1962, 4. évf., 1-2. sz. 267-270.
[11] A honvédelmi és hadügyi minisztérium elnevezést szinonimaként használták a konzervatívok is.
[12] Károlyi 1936. 60-61.
[13] Id. Mailáth György országbíró, Somssich Pongrác pedig korábban törvényszéki elnök, 1839-től az Államkonferencia tanácsosa volt.
[14] Károlyi 1936. 64., 67.
[15] Károlyi 1936. 73.
[16] Károlyi 1936. 67.
[17] Károlyi 1936. 83.
[18] Barta 1951. 702.
[19] Urbán Aladár: Batthyány Lajos miniszterelnöksége. Magverő Könyvkiadó, Budapest, 1986. 116-117.
[20] Károlyi 1936. 101.
[21] Negyedjobbágytelekről féljobbágytelekre emelték volna a volt jobbágyságra vonatkozó választójogi cenzust, míg a nem jobbágyoknál 400 forintnyi vagyont határoztak volna meg 300 forint helyett, vagy évi 200 forint tiszta jövedelmet a törvényjavaslat 100 forintos jövedelemhatárával szemben.
[22] Károlyi 1936. 108.
[23] Károlyi 1936. 118.
[24] Károlyi 1936. 105-124.
[25] Károlyi 1936. 151-152.
[26] Károlyi 1936. 159.
[27] Károlyi 1936. 163.
[28] Károlyi 1936. 171.
[29] Urbán 1986. 301.
[30] Hermann Róbert: Az együttműködés útjai, tévútjai, zsákutcája 1848-1849-ben – Magyar konzervatívok a túloldalon. Korunk, 2014. 25. évf. 11. sz. 34.
Az 1848. október 3-i uralkodói manifesztum feloszlatta a magyar országgyűlést, törvénytelennek minősítette az uralkodó által nem szentesített törvényeket, az ország élére pedig Josip Jelačić horvát bánt, császári királyi altábornagyot nevezte ki.